22. 8. 2012

Vdolky, koblížky a domácí vajíčka


Soused se sousedkou mají prasátka. A slepice. A krásnou starou huskynu Sheilu.

Od slepic si kupujeme domácí vejce, protože zatím vlastní pipiny nemáme.

Kuchyň je stále ve fázi dodělávání, a protože nemáme troubu, musím se omezit na vařeni/dušení/smažení.

Mé dvě nedostižné mety v kulinářském umění byly kynuté těsto a svíčková. První meta byla pokořena dnes, druhá padne až dostanu odvahu zapnout papiňák /když jsem byla malá, tak mámě vybouchl v kuchyni pod rukama a dodnes máme na chodbě v předsíni visící vysušené nudle/.

Koblížky nebo vdolečky BEZ KVÁSKU

půl kila polohrubé mouky
čtvrt litru mléka

2 lžíce cukru
1 lžíce másla

2 balíčky sušeného nebo čerstvého droždí
jedno domácí vajíčko
trochu soli
domácí vyškvařené sádlíčko na smažení

Pokud mám sušené droždí, tak nejdřív smíchám vše sypké, pak přidám změklé máslo, vejce a vlažné mléko.
Pokud mám droždí čerstvé, tak ho rozpustím v mléce a pak přidám ostatní ingredience.
Soli stačí špetka. Vypracuju těsto (dneska jsem objevila kouzlo elektrického hnětacího nástavce, óóó!), v míse pomoučím a dám asi na hodinku odpočinout na půdu pod střešní okno.
Pak těsto rozválím na cca 8 mm a skleničkou vykrajuju kolečka. Pokud dělám vdolečky, udělám uprostřed kolečka palce důlek. Pokud koblížky, nechám kolečka tak.
Kolečka chtějí ještě 15 minut kynout, takže vezmu pořádný litinový hrnec a pomalu si rozpustím sádlo (množství tak, aby kolečka plavala - já dávám asi 2 cm).
A pak už jenom hážu kolečka do hrnce, obracím a dávám do sítka okapat.

Koblížky se dají plnit marmeládou, a to buď stříkačkou, anebo ještě před smažením zabalíme do každého kolečka půl lžičky tužší marmelády.
Vdolečky ozdobím v důlku povidlama, marmeládou, ochuceným tvarohem.... prostě kdo má co rád.
Pocukruju a už jenom nevěřícně hledím, jak rychle to dokáže ta naše famílie sežrat. :-)

6 komentářů:

  1. Neni nad domaci vejce :) ! Vdolecky vypadaji moc lakave, ja bych na ne asi nemela nervy

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děsně jednoduché, až trapně ;-)

      Vymazat
  2. Normalne, asi to dneska zkusim :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Už jsem četla na FB, stojí to za to, neboj :-D

      Vymazat
  3. Mňam, vdolky jsou u nás jedno z nejoblíbenějších - musí být s tou bílkovou pěnou, to mi strašně připomíná dětství. Já jsem kynuté těsto pokořila až s domácí pekárnou, od té doby se nebojím ničeho, jen toho papiňáku (svíčkovou peču v troubě). Dobré trávení!

    OdpovědětVymazat
  4. Koblížky už jsem dlouho nedělala, díky za tip.

    OdpovědětVymazat